Testy2011-11-07 16:40:00 | Łukasz Sierant (sido107)
Benchmarki
W SiSoft Sandra dobrze widać przewagę procesorów z włączonym HT. Core i7 870 z wyłączonym HT musiał pracować z częstotliwością 4 GHz by zbliżyć się do wydajności ośmiu wątków taktowanych na poziomie 3,2 GHz.
WinRAR jest jedną z niewielu aplikacji, w której "wirtualne rdzenie" powodują spowalnianie działania programu. Inaczej ma się sprawa w 7-Zip, gdzie Hyper-Threading pozwala na zwiększenie wydajności o ponad 40%!
Testy rzeczywiste
Test w programie Paint.NET polegał na zastosowaniu efektu "unfocus" na zdjęciu o rozdzielczości 4648x2736 pikseli. Czas podany jest w sekundach.
Light Image Resizer 4 miał za zadanie zmianę rozdzielczości oraz naniesienie znaku wodnego na grupie 64 zdjęć.
Paint.NET jest rewelacyjnie zoptymalizowany do technologii Intela, wzrost wydajności wynosi aż 50%! W Light Image Resizer obserwujemy tendencję odwrotną, HT działa na niekorzyść aplikacji.
Any Video Converter 2.75 wykorzystany został do konwersji materiału wideo w formacie *.mp4 na *.avi. Program korzystał tylko z jednego rdzenia.
W Pinnacle Studio HD 15.0 zmontowane zostało kilkuminutowe wideo, gdzie pliki źródłowe były w formacie *.mov (1920x1080 px), a projekt został zapisany na dysk w formacie AVCHD (1920x1080 25 FPS).
Do utworzenia plików wyjściowych w Nero Vision oraz Unlead Studio 11 Plus (1080i *.mpg) zostały wykorzystane pliki wideo w formacie *.avi.
Unlead Studio 11 Plus jest kolejnym programem, któremu HT wyraźnie przeszkadza. Nero Vision potrafi wykorzystać dodatkowe wątki, ale tylko w niewielkim stopniu. Natomiast program od Pinnacle potrafi zwiększyć wydajność do 36% obciążając przy tym wszystkie wątki w 100%.
W Cinebench R11.5 (test CPU) po raz kolejny osiem wątków pracujących z częstotliwością 3,2 GHz (i7 870) było nieznacznie wydajniejsze od czterech fizycznych rdzeni "tykających" na 4 GHz! POV-Ray pozostaje niewzruszony, natomiast Maxell Render przyspiesza o 21%.
Poniższy wykres podsumowuje przeprowadzone testy, jak widać w większości przypadków Hyper-Threading powoduje wzrost wydajności do 50%, choć nie zawsze jest tak kolorowo.
Gry
Jak już wcześniej wspomniałem, gry testowaliśmy w lokalizacjach, gdzie procesor jest obciążony w większym stopniu. Z tego powodu wyniki mogą być trochę zaniżone względem tych uzyskanych w testach kart graficznych.
Sprawdźmy więc jak gry wykorzystują "wirtualne rdzenie".
Żadna z testowanych gier nie potrafiła wykorzystać więcej niż 4 wątków. W większości przypadków poza minimalnym FPS nawet wyższe taktowanie i7 870 nie robiło różnicy. Tylko Lost Planet 2 i Crysis 2 potrafiły zrobić użytek z dodatkowej mocy w Core i3 550, gdzie można zanotować wzrost minimalnej płynności animacji od 3,5 do 4 kl./sek. Zdarzyła się także sytuacja, gdzie włączone HT miało negatywny wpływ na płynność rozgrywki (Shift 2, Crysis 2 czy Dirt 3).