Overclock.pl » Testy i recenzje » Co mi w komputerze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Testy odsłuchowe2012-02-29 22:11:00 |  Michał Lytek (Michael)

Do testów odsłuchowych zdecydowaliśmy się wykorzystać znane i często polecane na forach słuchawki Aurvana Live! firmy Creative. Uważane są za produkt dla fanów dobrego brzmienia za niewielką cenę. To właśnie na nich sprawdzaliśmy jakość dźwięku w grach oraz podczas słuchania muzyki.

Niestety, testy na kinie domowym z głośnikami w systemie 5.1 nie mogły zostać przeprowadzone, gdyż amplituner posiada jedynie wejścia cyfrowe (RCA/TOSLINK), a wtedy różnica pomiędzy porównywanymi produktami byłaby niemalże równa 0. Również z racji braku dobrej jakości analogowego zestawu głośników musieliśmy skorzystać jedynie z w/w słuchawek. W obu przypadkach były one podłączone do wyjścia na słuchawki na śledziu kart.

Gry

Na pierwszy ogień poszły gry - w końcu nowy Sound Blaster reklamowany jest jako produkt dla graczy, w dodatku sygnowany przez samego Johnathan'a Fatal1ty Wendel'a.

Grą w jakiej testowaliśmy karty dźwiękowe był Battlefield 3. Zdecydowaliśmy się na ten tytuł, ponieważ zdaniem wielu osób DiCE osiągnęło w nim mistrzostwo świata w oddaniu realizmu dźwięku. Wszystko dzięki wytężonej pracy dźwiękowców - udali się oni m.in. na poligon wojskowy w Szwecji, aby nagrać tam różne odgłosy pojazdów oraz poszczególnych broni. Dzięki nim, w BF3 można usłyszeć samolot lecący kilometr nad nami, czy przejeżdżający za naszymi plecami czołg. Ponadto, odpowiednie efekty dźwiękowe umożliwiają usłyszenie i zlokalizowane skradającego się przeciwnika za ścianą obok, czy granat odbijający się od glazury na stacji metra. Dźwiękowcy z DICE odwalili kawał dobrej roboty, przez co audio w BF3 można śmiało ocenić bardzo wysoko.

BF3

Próbek dźwięków z nowego Battlefielda możecie posłuchać pod tym adresem.

Poniżej zaś znajdziecie filmik, w którym pan Stefan Strandberg udziela wywiadu o tym, jak były nagrywane dźwięki do najnowszego shooter'a DICE oraz w jaki sposób nagrywano odgłosy broni PKM, przy pomocy różnych mikrofonów i w różnych odległościach od karabinu.

Do testów wybraliśmy tryb multiplayer z racji, że w nim dźwięk i jego właściwe pozycjonowanie odgrywa większą rolę, niż w trybie kampanii dla pojedynczego gracza. Oto nasze spostrzeżenia z odsłuchów poszczególnych kart:

Asus Xonar DX

Na największe wyróżnienie zasługuje świetna implementacja systemu Dolby Headphone. Wystarczy wybrać ośmiokanałową konfigurację audio, jako wyjście wybrać słuchawki oraz włączyć tryb DX GX 2.0, by móc rozkoszować się przestrzennym dźwiękiem jaki oferuje produkt Asus'a. Lokalizacja dźwięków jest wprost rewelacyjna - doskonale słychać skąd padają strzały, czy gdzie miał miejsce wybuch. Również poczucie odległości jest świetnie oddane - bez problemu można usłyszeć, czy strzela do nas ktoś z krzaków 20 m od nas, czy snajper z wieży 500 metrów dalej. Również wszelkiego rodzaju rykoszety czy przelatywanie kul koło głowy zostało bardzo dobrze odwzorowane.

Nie można także zapomnieć o samej głębi dźwięku generowanej przez kartę. Odgłosy broni są bardzo zróżnicowane - zupełnie inaczej brzmią karabiny szturmowe z tłumikiem i bez niego, pistolety czy karabiny snajperskie pokroju M98B, które mają niesamowitą moc wystrzału... którą po prostu się czuje. Tak samo jest z granatnikami (RPG-7V2 i SMAW) - sam moment wystrzału ma tą głębię i dynamikę, że czuć sam moment gwałtownego wybuchu prochu strzelniczego. Do pełni szczęścia brakuje fali uderzeniowej na klatce piersiowej ;-) Odgłosy przeładowywania także są świetnie brzmią - słychać brzdęk kul w pasie do karabinu maszynowego, czy trzask przy montowaniu nowego magazynka do M4A1.

Ponadto Xonar zapewnia bardzo głębokie i nisko schodzące "basy". Odgłos karabinu M2 Browning montowanego na jeep'ie posiada mocny i dynamiczny odgłos wystrzału. Również wszelkiego rodzaju wybuchy, czy to C4, czy zniszczonego czołgu, także posiadają fantastyczną głębię - czuć, że coś na prawdę wybuchło, tak jakby się rzeczywiście było na polu bitwy.

Creative Sound Blaster Recon3D Fatal1ty

Niestety, produkt reklamowany jako stworzony dla graczy został pozbawiony systemu dźwięku przestrzennego z prawdziwego zdarzenia, jakie posiadają modele X-Fi (CMSS-3D). Do dyspozycji została oddana jedynie "proteza", czyli tryb Surround wchodzący w skład pakietu THX TruStudio Pro. Dlaczego proteza? Bowiem jego aktywacja powoduje nic innego, jak dodanie efektu akustycznego echa. Co prawda dzięki niemu mamy wrażenie większej przestrzeni (słuchawki nie grają "bezpośrednio do ucha"), lecz dźwięk staje się przez to bardziej metaliczny.

W grach za bardzo się to nie sprawdza, gdyż brakuje zarówno poczucia odległości źródła dźwięku, jak i kierunku, z którego dochodzi. Słuchacz/gracz ma wrażenie, że wszystko dzieje się kilka metrów do niego, a nie, że np. wybuch granatu był 100 m dalej. W dodatku lokalizacja dźwięków zawodzi - nie da się rozpoznać, czy np. ktoś strzela za naszymi plecami, czy przed nami. Jedynie, jak w przypadku zwykłego stereo, mamy do czynienia z balansem lewo-prawo...

Odgłosy broni są całkiem poprawnie, ale brakuje elementów o niższej częstotliwości. Nie czuć mocy wystrzału jak w przypadku karty Asus'a. Wybuchy są zbyt płaskie, nie mają odpowiedniej dynamiki, ani bardzo niskich tonów. Aktywacja trybu Bass tego stanu nie zmienia - niskich tonów jest więcej, ale tylko tych wyższych... najniższych wciąż brakuje.

Mimo tego, generowany przez nowego Sound Blaster'a dźwięk jest o wiele lepszy niż ten, który możemy usłyszeć podłączając nasze słuchawki do wyjścia audio "integry". Odgłosy są znacznie pełniejsze, nie tak płaskie jak na zintegrowanej karcie, bez problemu można "na słuch" odróżnić z jakiej broni korzystamy. Dźwięk jest bardziej barwny, dynamiczniejszy, nie tak przymglony, a wyższe tony są wyraźnie słyszalne.

Poza tym, wartym zaznaczenia jest fakt, że na wyjściach słuchawkowych słychać niestety delikatne zakłócenia w postaci szumu - są one bardziej zauważalne na wyjściu przedniego panelu obudowy, nieco mniej na tylnym śledziu. Jest to dosyć dokuczliwe podczas "spoczynku słuchawek", kiedy nie gramy ani nie słuchamy muzyki, lecz jednak jeszcze mamy je na uszach. U konkurencyjnego produktu, ani na zintegrowanej karcie tego problemu nie zdiagnozowaliśmy.

Nawigacja

Pierwsza Następna  
  Następna Ostatnia
  • Chieftec
  • Zotac
  • XFX
  • BenQ
  • Gigabyte
  • Aquatuning.pl
  • Intel Corporation
  • Seagate
  • Cenowarka.pl
  • Asus
  • Cooler Master
  • Enermax