Overclock.pl » Testy i recenzje » Cztery szaty GTX 960 - test akceleratorów niereferencyjnych [AKTUALIZACJA]

Maxwell GM2062015-02-22 18:30:00 |  Piotr Urbaniak (gtxxor)

Architektura rdzenia

NVIDIA GeForce GTX 960

NVIDIA GeForce GTX 960

GTX 960 bazuje na chipie Maxwell GM206, wykonanym w 28-nanometrowym procesie technologicznym.  Rdzeń składa się z 2,94 miliarda tranzystorów i zajmuje powierzchnię 228 mm^2. Tym sposobem, ekonomiczną jednostkę przyrównać można do połowy flagowego GM204, stanowiącego podstawę dla GTX’ów 980 oraz 970. Powyższa teoria znajduje bezpośrednie potwierdzenie w specyfikacji – dziewięćset-sześćdziesiątka ma na pokładzie oktet bloków SMM, co skutkuje 1024 procesorami strumieniowymi (CUDA) oraz 64 jednostkami mapowania tekstur (TMU). Wystarczy przemnożyć przytoczone liczby przez 2, aby uzyskać parametry topowego modelu. Analogiczne zmiany dotknęły podsystemu pamięci graficznej, a także jednostek rasteryzujących. Inżynierowie zredukowali ilość ROP do 32, a szerokość magistrali danych wynosi teraz 128-bit.

NVIDIA GeForce GTX 960

Druga z wymienionych wartości wydaje się śmiesznie niska, aczkolwiek trzeba pamiętać o technice kompresji koloru, która doskonale spisała się w dotychczasowych Maxwell’ach, zapobiegając problemom z przepustowością interfejsu pamięci.

Technologie programowe

Od strony programowej nowy GTX oferuje wszystko to, czym uraczyli nas jego więksi pobratymcy.

NVIDIA GeForce GTX 960

Koncern z Santa Clara pochwalił się m.in. VXGI (Voxel Global Ilumination), czyli innowacyjną techniką implementacji oświetlenia, uzyskaną dzięki wykorzystaniu pikseli wolumetrycznych. Niebagatelną rolę odgrywają również dwie świeżo zaprezentowane metody wygładzania krawędzi – DSR (Dynamic Scale Resolution) oraz MFAA (Multi-Frame Anti Aliasing).

NVIDIA GeForce GTX 960

Pierwsza to nic innego, jak super-sampling okraszony dodatkowymi filtrami. Zasada działania jest dość oczywista – akcelerator renderuje obraz w rozdzielczości przekraczającej natywne możliwości matrycy, a ten jest "downscalowany" przez elektronikę monitora. Zdaniem programistów, z obozu zielonych, pozwala to na uzyskanie optymalnej ostrości obrazu, przy jednoczesnym pozbyciu się poszarpanych krawędzi. Oczywiście taka metoda jest bardzo wymagająca sprzętowo, co sprawia, że sprawdzi się głównie w starszych tytułach.

NVIDIA GeForce GTX 960

Dla miłośników nowszych pozycji przewidziano alternatywę – MFAA, czyli swoistą wariację stosowanego powszechnie multi-samplingu (MSAA). Nowy algorytm polega na zmianie wzoru próbkowania AA, pomiędzy kolejnymi klatkami. Z tego też powodu jest niedostępny dla starszych układów zielonych, bowiem posiadają one wzory pre-programowane w pamięci ROM. Natomiast Maxwell – co warto zaznaczyć – przechowuje je we VRAM, a to umożliwia bezproblemową modyfikację zawartości. Selektywne podejście do próbkowania pozwala częściowo zapobiec wysokiemu wykorzystaniu mocy obliczeniowej, jakim trapiony jest algorytm MSAA.

Nawigacja

 
  Następna Ostatnia
  • Cenowarka.pl
  • BenQ
  • Intel Corporation
  • Zotac
  • Gigabyte
  • Seagate
  • Asus
  • Aquatuning.pl
  • XFX
  • Cooler Master
  • Chieftec
  • Enermax