Overclock.pl » Testy i recenzje » Co mi w komputerze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Co mi w komputerze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX2012-02-29 22:11:00 |  Michał Lytek (Michael)

404.jpg W dobie płyt głównych wyposażonych w zintegrowane karty dźwiękowe większość z nas nie odczuwa potrzeby posiadania dedykowanej "dźwiękówki". Dla przeciętnego Kowalskiego, który używa zestawu głośników za kilkadziesiąt złotych prosto z Tesco, jakość "integry" jest w zupełności wystarczająca.

Problem pojawia się, gdy np. dostanie w prezencie słuchawki wyższej klasy lub zestaw głośników 5.1. Okazuje się wówczas, że jednak dźwięk nie jest taki, jaki by sobie tego życzył. Muzyka nie brzmi tak jak na zestawie kina domowego, basy nie schodzą tak nisko, zaś w grach nie ma chociażby poczucia odległości i kierunku źródła dźwięku. Dopiero wtedy przypomina sobie jak duże znaczenie ma karta dźwiękowa. Wystarczy szybka podmiana na poczciwego Sound Blastera Live!, by od razu usłyszeć różnicę w brzmieniu! Postanawia się więc zaopatrzyć w nową "dźwiękówkę", ze skarbonki wyciąga 400zł... i co teraz? Jaką kartę wybrać?

W takich sytuacjach pomocna może okazać się niniejsza recenzja porównawcza dwóch konkurencyjnych produktów: popularnego i polecanego w ostatnim czasie Xonar'a DX od Asus oraz nowość do Creative - Sound Blaster Recon3D Fatal1ty. Czy odejście od marki X-Fi wyszło na dobre?

Zapraszam do lektury!

Creative Sound Blaster Recon3D Fatal1ty

W ostatnich latach Creative mocno promował markę X-Fi. Rynek został zapełniony wszelakimi odmianami X-Fi - nie tylko dla graczy, ale również i dla nieco bardziej wymagających użytkowników. Tym razem producent zdecydował się odejść od starej nazwy i wprowadzić nową markę - Recon3D. Niestety, z tego powodu w nowości brakuje kilku technologii znanych z poprzednich kart Creative... ale o tym dopiero za chwilę.

Opakowanie i zawartość

Nowy Sound Blaster dotarł do nas w niewielkim, kartonowym pudełku. Jego front został ozdobiony wizerunkiem karty w otoczeniu informacji marketingowych, m.in. o zastosowanych technologiach.

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

W jego wnętrzu, oprócz samej dźwiękówki, znalazła się płyta ze sterownikami, instrukcja instalacji w wielu językach, a także stereofoniczny mikrofon do rejestracji szumów otoczenia. Dzięki niemu od dźwięku rejestrowanego przez główny mikrofon (np. w zestawie słuchawkowym) odejmowane są te pochodzące z otoczenia, dzięki czemu w strumieniu wynikowym otrzymujemy tylko nasz głos, bez żadnych zakłóceń z zewnątrz.

Budowa karty

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Karta jest pełno-profilową konstrukcją o długości zaledwie 12cm i grubości 1 slotu. Z komputerem komunikuje się za pomocą interfejsu PCIe x1. Na jej śledziu znajdziemy optyczne wejście i wyjście audio, a także trzy złącza mini-jack na zestaw głośników 5.1, wyjście słuchawkowe i wejście mikrofonowe.

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Od góry karta została przykryta czarną, metalową obudową wyposażoną w czerwonawą szybkę, przez którą widać logo Sound Blaster na laminacie oraz sam układ SoundCore 3D.

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Po demontażu pokrywy naszym oczom ukazuje się właściwy obwód drukowany. Jego centralne miejsce zajmuje "czterordzeniowy" procesor dźwięku, zdolny do odtwarzania sześciokanałowego dźwięku oraz nagrywania dwukanałowego. W jego strukturze zostały zintegrowane wszystkie elementy niezbędne do przetwarzania dźwięku, dlatego próżno szukać dodatkowych układów i przekaźników w innych częściach laminatu.

Dlaczego czterordzeniowy DSP? Otóż przetwarza on cztery 2-kanałowe strumienie dźwięku jednocześnie. Pokrywka z czerwonym obramowaniem osłania układ i polepsza aspekty wizualne.

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Złącze audio dla przedniego panelu obudowy znajduje się na końcu laminatu. Zaś powyżej samego chipu znajdują się dwie czerwone diody LED. W prawym dolnym rogu znajdziemy sekcję odpowiedzialną za zasilanie procesora dźwięku.

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DXCo mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX
Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DXCo mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Fanom moddingu z pewnością spodoba się czerwona poświata wewnątrz komputera. Powstaje ona dzięki diodom ukrytym pod pokrywą - emitowane przez nie światło wydostaje się przez szybkę w osłonie karty i rozświetla wnętrze "skrzynki".

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

ASUS Xonar DX

Jako konkurenta dla nowego Sound Blaster'a wybraliśmy popularnego Xonar'a DX od Asus'a. Co prawda model ten miał premierę ponad trzy lata temu, jednak w dalszym ciągu prezentuje bardzo dobry poziom jakości dźwięku oraz niezbyt wygórowaną cenę.

Opakowanie i zawartość

Produkt otrzymujemy w niezbyt dużym, białym opakowaniu z wizerunkiem karty na froncie. Z wierzchu znajduje się klapka, pod którą znajdziemy wiele informacji o zastosowanych technologiach.

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

We wnętrzu opakowania znajdziemy zestaw dołączanych akcesoriów. Składają się na nie przejściówka z TOSLINK na jacka optycznego, przejściówka zasilania, nisko-profilowy śledź, a także płyta ze sterownikami oraz instrukcja instalacji i obsługi.

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

 

Budowa karty

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Karta jest konstrukcją nisko-profilową o długości 17 cm i grubości jednego slotu. Wyposażona została w interfejs PCIe x1. Dzięki dołączonemu, krótszemu śledziowi możemy ją zamontować również w komputerach typu HTPC o nieco mniejszych obudowach.

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Na śledziu znajdziemy cztery analogowe wyjścia typu mini-jack na zestaw głośników 7.1 lub słuchawki oraz połączone wejście mikrofonu z optycznym wyjściem cyfrowym.

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DXCo mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Przy śledziu znajduje się także wyjście audio na przedni panel obudowy. Tuż przy nim znajdziemy cztery przełączniki DPDT, które odcinają poszczególne tory dźwięku w celu wyeliminowania interferencji czy przenikania zakłóceń.

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Na drugim krańcu laminatu umiejscowiono złącze zasilania typu molex-mini (takie samo jak w FDD), niezbędne do prawidłowej pracy karty. Tuż obok niego znajdziemy sekcje odpowiedzialną za dostarczanie prądu do procesora dźwięku i mostka PLX.

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Układy te znajdują się w dolnej części karty. Mostek PLX PEX8112 pozwala na współpracę DSP (przystosowanego do interfejsu PCI) z szyną PCIe x1. Obok niego znajduje się procesor dźwięku o oznaczeniu Asus AV100, pod którym kryje się układ C-Media Oxygen HD, potrafiący przetwarzać dźwięk z rozdzielczością 24-bitów przy próbkowaniu 192 kHz.

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Po drugiej stronie obwodu drukowanego znajdziemy dwa przetworniki zajmujące się przetwarzaniem dźwięku z postaci cyfrowej na analogową. Odpowiedzialne są za to układy Cirrus Logic CS4398-CZZ (dla dwóch przednich kanałów) oraz Cirrus Logic CS4362 (pozostałe sześć).

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Pośrodku laminatu zlokalizowany został przetwornik Cirrus Logic CS5361, który zajmuje się konwersją analogowego sygnału na postać cyfrową, dzięki czemu Xonar DX potrafi rejestrować dźwięk w rozdzielczości 24 bitów przy próbkowaniu 192 kHz. Obok niego znajduje się przetwornik dla wewnętrznego wejścia dźwięku – ASUS DJ100. Pod tą nazwą kryje się układ C-Media CMI9870, który potrafi przechwytywać strumień dźwięku o rozdzielczości 16 bitów i próbkowaniu 48 kHz.

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Zestaw przedwzmacniaczy operacyjnych, zlokalizowany na górze rewersu PCB, składa się z układów Texas Instruments R4580 dla dwóch przednich kanałów oraz JRC 5532 dla pozostałych sześciu.

Oprogramowanie

Żadna karta dźwiękowa nie obejdzie się bez oprogramowania do sterowania przetwarzaniem dźwięku. Bez niego moglibyśmy jedynie regulować głośność z poziomu ikonki zasobnika systemowego. "Centrum dowodzenia" umożliwia nam konfigurację wielu rozbudowanych funkcji, jak chociażby składników systemu firmy Dolby Laboratories. Łatwość dostępu do poszczególnych opcji i aspekt wizualny są ważne, gdyż to właśnie z tego oprogramowania będziemy korzystali na co dzień.

Asus Xonar DX

Po uruchomieniu programu naszym oczom ukazuje się główne okno. Z jego poziomu możemy regulować poziom natężenia dźwięku, aktywować wyciszenie lub Smart Volume Normalizer, którego zadaniem jest wykrywać nagłe zmiany w głośności. Jest to bardzo przydatne m.in. w trakcie nocnych seansów filmowych, gdy chcemy wyraźnie słyszeć ciche dialogi bez budzenia sąsiadów podczas filmowych wybuchów.

Lecz to nie jedyne dostępne możliwości. Możemy również wybrać tryb pracy procesora sygnałowego z pomiędzy dostępnych czterech - gry, muzyka, filmy i Hi-Fi oraz aktywować funkcję DX GX 2.0. W każdym z trybów ustawienia rozszerzeń Dolby są skonfigurowane tak, aby najlepiej pasowały do każdego z zastosowań. Aktywacja któregoś z nich sygnalizowana jest poprzez podświetlenie jego ikonki, a także napisu w głównej części okna - imitacji wyświetlacza.

Po naciśnięciu trójkątnego przycisku rozwija się menu ustawień szczegółowych. Tutaj możemy skonfigurować liczbę kanałów, które będą przechwytywane z innych aplikacji/gier, wybrać wyjście dźwięku, czy ustawić częstotliwość próbkowania. Oprócz tego możemy włączyć odpowiednie funkcje odpowiedzialne za dźwięk przestrzenny. 

W zakładce mixer możemy ustawić poziom głośności odtwarzania na poszczególnych kanałach oraz nagrywania z różnych źródeł dźwięku (mikrofon, wejście liniowe, AUX, itd.).

W zakładce effect mamy do dyspozycji różne efekty środowiskowe i typy pomieszczenia, które ma być brane pod uwagę przy przetwarzaniu odtwarzanych dźwięków. Oprócz tego znajdziemy tam 10-pozycyjny korektor widma, gdzie możemy wybrać jeden z predefiniowanych trybów, a także ustawić swój, wg własnych preferencji.

Zakładka karaoke, jak sama nazwa wskazuje, służy do konfiguracji warstwy wokalnej. Możemy zmienić tonację głosu, usunąć wokal oraz nałożyć echo na dźwięk pochodzący z mikrofonu.

Flex Bass pozwala na skonfigurowanie odcinania z pasma dźwięku elementów niskotonowych przez ustalenie granicznej częstotliwości górnej. W systemach 5.1 i 7.1 będą one przenoszone do głośnika niskotonowego.

Kolejna zakładka umożliwia uruchomienie opcji eliminowania echa akustycznego. Jej aktywowanie blokuje konfigurację karty, co ma zapobiec błędnemu działaniu funkcji.

W ostatnie zakładce - VocalFX - możemy skonfigurować działanie technologii umożliwiającej nałożenie filtra środowiskowego na głos z mikrofonu, co może być przydatne w telefonii internetowej. Graczom zaś bardziej przypadnie do gustu opcja wykorzystania aktywnej definicji środowiskowej, która dodaje efekty EAX czasu rzeczywistego, tzn. jeżeli w grze jesteśmy w pomieszczeniu o ścianach wyłożonych kamieniami, to na nasz głos zostanie nałożony adekwatny filtr.

Creative Sound Blaster Recon3D Fatal1ty

Panel sterowania stworzony przez firmę Creative wygląda nieco atrakcyjniej, jednak nie posiada tak wielu opcji konfiguracji. Głównym oknem jest zakładka odpowiedzialna za dostosowanie działania systemu TXH TruStudio Pro, czyli takich efektów jak Surround (efekt echa, przestrzeni), znanego wszystkim Crystalizera oraz "Bass", który polepsza doznania związane z niskimi częstotliwościami.

Mamy również opcję Smart Volume, która dba o odpowiednią głośność w zależności od pory dnia oraz Dialog Plus, która uwydatnia głosy w filmach, aby zwiększyć klarowność dialogów.

Zakładka Crystal Voice pozwala na konfigurację pracy mikrofonu - jego głośność, wzmocnienie, czy usuwanie efektu echa akustycznego.

Funkcja Scout Mode przyda się głównie fanom poczciwego CS'a, gdzie gra na słuch ma duże znaczenie.

W następnej zakładce znajdziemy opcje odpowiedzialne za konfigurację głośników/słuchawek, w tym sterowanie niskimi tonami (przekierowanie basu na subwoofer).

W zakładce kino aktywujemy przesyłanie dźwięku w standardzie Dolby Digital Live poprzez cyfrowe wyjście S/PDIF.

W mikserze wybieramy poziom głośności na poszczególnych wyjściach i wejściach oraz balans głośników.

W zakładce korektor znajdziemy 10-pozycyjny korektor widma, który możemy dowolnie modyfikować lub wybrać jeden z wielu predefiniowanych ustawień.

W funkcjach zaawansowanych trochę za pusto... jedynie opcja to włączenie odtwarzania zmiksowanego stereo do wyjścia cyfrowego.

Ciekawą opcją są profile, gdzie możemy wybrać jeden z kilku przygotowanych przez producenta trybów, które różnią się ustawieniami equalizera oraz systemu THX TruStudio.

W prawym górnym rogu okna znajduje się przycisk rozwijający menu nieco bardziej zaawansowanych opcji.

Creative zadbał również o aktualność dostarczanego przez niego oprogramowania dzięki wbudowaniu systemu automatycznych aktualizacji.

Platforma testowa i metodologia

Wszystkie testy zostały przeprowadzone na następującej platformie testowej:

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Komputer pracował pod kontrolą zaktualizowanego Windows 7 64-bit SP1.
Użyte do testów pakiety sterowników, jak i oprogramowania, były wówczas najnowszymi dostępnymi na stronach producentów.

Metodologia

Zanim przejdziemy do testów syntetycznych krótka informacja o parametrach mierzonych przez program RMAA.

  • Noise level to poziom szumów karty. Wartości poniżej -90dB to wielkości zbliżone do standardu CD. Wartości poniżej -70dB są wystarczające do normalnego słuchania muzyki.
  • Dynamic range to dynamika karty. Ta charakterystyka jest mierzona podobnie jak poziom szumów ale w obecności sygnału o małej mocy. W idealnym przypadku powinna być taka sama jak charakterystyka poziomu szumów.
  • Intermodulation distortion to zniekształcenia intermodulacyjne. Na charakterystyce widać dwa prążki sygnału pomiarowego: 60Hz -5dB i 7kHz -17dB. Zniekształcenia intermodulacyjne to prążki pojawiające się na częstotliwościach będących sumą i różnicą częstotliwości sygnału pomiarowego i wielokrotności tych częstotliwości.
  • Stereo crosstalk to przenikanie sygnałów między kanałami stereo. Charakterystyka pokazuje poziom sygnału obcego odbieranego w każdym kanale. Wartości przenikania poniżej -40dB można uznać za wystarczające dla odsłuchu sygnału muzycznego. Wartości większe niż -60dB można uznać za ułomności konstrukcyjne karty.
  • IMD (swept tones) to charakterystyka zniekształceń intermodulacyjnych. Sygnał testowy ma postać dwóch tonów o stałej różnicy częstotliwości równej 1kHz. Częstotliwość sygnałów testowych jest zmieniana w zakresie od 1kHz do 22kHz a wykres pokazuje wyliczony poziom zniekształceń zależny od częstotliwości sygnałów testowych. Wartości poniżej -60dB należy uznać za zadowalające. Zafalowania charakterystyki sugerują ułomności karty. Na tej charakterystyce najłatwiej zauważyć problemy z konwersją prędkości próbkowania.

Zakres ocen zaś jest następujący:

  • Excellent - celująco
    (oznacza kartę wzorcową, którą można wykorzystać do pomiarów. Jest ona porównywalna lub lepsza niż referencyjny sygnał pomiarowy dla standardu CD 16-bit 44,1 kHz)
  • Very good - bardzo dobrze
    (oznacza kartę o jakości bliskiej standardowi CD, która nie degraduje zapisanego dźwięku. Można założyć, że nie będzie słychać różnic w brzmieniu między kartami osiągającymi taki wynik)
  • Good - dobrze
    (oznacza kartę, której w normalnym użytkowaniu nie można nic zarzucić. Być może w "ślepych" testach odsłuchowych ABX* dałoby się wychwycić jakieś usterki, ale nieistotne dla sprzętu komputerowego)
  • Average - przeciętnie
  • Poor - słabo
  • Very poor - bardzo słabo

Test ABX polega on na tym, że słuchamy jawnie urządzenia A, później B i następnie urządzenia X, pod którym kryje się A albo B. Naszym zadaniem jest "usłyszeć" jakie to urządzenie.

Testy syntetyczne

Zanim przejdziemy do właściwych testów przyjrzyjmy się wynikom w programie RightMark Audio Analyzer 6.2.3. W obu przypadkach wyjście było podłączane do gniazda Line-in Xonara za pomocą kabla zakończonego dwoma wtyczkami typu jack.

W przypadku Xonar'a, źródłem dźwięku było wyjście na śledziu dla przednich głośników/słuchawek.
W Sound Blasterze musieliśmy skorzystać z tylnego wyjścia na słuchawki, gdyż głośnikowe nie dawało odpowiedniej mocy, by móc przeprowadzić test.

Xonar DX

44,1 kHz @ 24-bit

Noise level, dB (A)
-90.8
Very good
Dynamic range, dB (A)
91.0
Very good
IMD + Noise, %
0.0091
Very good
Stereo crosstalk, dB
-94.6
Excellent
IMD at 10 kHz, %
0.0093
Very good
General performance
 
Very good

Stereo crosstalk
RMAA-test

 
Left
Right
Crosstalk at 100 Hz, dB
-109
-111
Crosstalk at 1000 Hz, dB
-93
-94
Crosstalk at 10000 Hz, dB
-77
-77

Dynamic range
RMAA-test

 
Left
Right
Dynamic range, dB
+88.9
+88.9
Dynamic range (A-weighted), dB
+91.0
+91.0
DC offset, %
-0.00
-0.00

Intermodulation distortion
RMAA-test

 
Left
Right
IMD + Noise, %
+0.0091
+0.0091
IMD + Noise (A-weighted), %
+0.0074
+0.0073

IMD (swept tones)
RMAA-test

 
Left
Right
IMD + Noise at 5000 Hz,
0.0099
0.0098
IMD + Noise at 10000 Hz,
0.0093
0.0092
IMD + Noise at 15000 Hz,
0.0088
0.0088

Noise level
RMAA-test

 
Left
Right
RMS power, dB
-88.6
-88.7
RMS power (A-weighted), dB
-90.7
-90.8
Peak level, dB FS
-70.5
-70.3
DC offset, %
-0.0
-0.0

 

48 kHz @ 24-bit

Noise level, dB (A)
-90.6
Very good
Dynamic range, dB (A)
91.6
Very good
IMD + Noise, %
0.0087
Very good
Stereo crosstalk, dB
-94.1
Excellent
IMD at 10 kHz, %
0.0093
Very good
General performance
 
Very good

Noise level
RMAA-test

 
Left
Right
RMS power, dB
-88.4
-88.4
RMS power (A-weighted), dB
-90.5
-90.6
Peak level, dB FS
-68.7
-68.8
DC offset, %
-0.0
-0.0

Dynamic range
RMAA-test

 
Left
Right
Dynamic range, dB
+89.1
+89.1
Dynamic range (A-weighted), dB
+91.6
+91.6
DC offset, %
+0.00
+0.00

Intermodulation distortion
RMAA-test

 
Left
Right
IMD + Noise, %
+0.0087
+0.0087
IMD + Noise (A-weighted), %
+0.0068
+0.0067

Stereo crosstalk
RMAA-test

 
Left
Right
Crosstalk at 100 Hz, dB
-110
-111
Crosstalk at 1000 Hz, dB
-93
-93
Crosstalk at 10000 Hz, dB
-77
-77

IMD (swept tones)
RMAA-test

 
Left
Right
IMD + Noise at 5000 Hz,
0.0095
0.0094
IMD + Noise at 10000 Hz,
0.0089
0.0089
IMD + Noise at 15000 Hz,
0.0095
0.0094

 

96 kHz @ 24-bit

Noise level, dB (A)
-91.2
Very good
Dynamic range, dB (A)
91.1
Very good
IMD + Noise, %
0.0091
Very good
Stereo crosstalk, dB
-91.6
Excellent
IMD at 10 kHz, %
0.0094
Very good
General performance
 
Very good

Noise level
RMAA-test

 
Left
Right
RMS power, dB
-88.7
-88.8
RMS power (A-weighted), dB
-91.1
-91.3
Peak level, dB FS
-26.5
-25.7
DC offset, %
-0.0
-0.0

Dynamic range
RMAA-test

 
Left
Right
Dynamic range, dB
+88.8
+88.7
Dynamic range (A-weighted), dB
+91.1
+91.0
DC offset, %
+0.00
+0.00

Intermodulation distortion
RMAA-test

 
Left
Right
IMD + Noise, %
+0.0091
+0.0090
IMD + Noise (A-weighted), %
+0.0075
+0.0073

Stereo crosstalk
RMAA-test

 
Left
Right
Crosstalk at 100 Hz, dB
-102
-102
Crosstalk at 1000 Hz, dB
-92
-90
Crosstalk at 10000 Hz, dB
-77
-77

IMD (swept tones)
RMAA-test

 
Left
Right
IMD + Noise at 5000 Hz,
0.0101
0.0099
IMD + Noise at 10000 Hz,
0.0091
0.0089
IMD + Noise at 15000 Hz,
0.0092
0.0090

 

192 kHz @ 24-bit

Noise level, dB (A)
-91.1
Very good
Dynamic range, dB (A)
91.2
Very good
IMD + Noise, %
0.0090
Very good
Stereo crosstalk, dB
-88.0
Excellent
IMD at 10 kHz, %
0.0097
Very good
General performance
 
Very good

Noise level
RMAA-test

 
Left
Right
RMS power, dB
-88.7
-88.8
RMS power (A-weighted), dB
-91.0
-91.3
Peak level, dB FS
-65.2
-65.4
DC offset, %
-0.0
-0.0

Dynamic range
RMAA-test

 
Left
Right
Dynamic range, dB
+88.4
+88.4
Dynamic range (A-weighted), dB
+91.2
+91.2
DC offset, %
+0.00
+0.00

Intermodulation distortion
RMAA-test

 
Left
Right
IMD + Noise, %
+0.0091
+0.0090
IMD + Noise (A-weighted), %
+0.0069
+0.0067

Stereo crosstalk
RMAA-test

 
Left
Right
Crosstalk at 100 Hz, dB
-101
-102
Crosstalk at 1000 Hz, dB
-88
-87
Crosstalk at 10000 Hz, dB
-77
-77

IMD (swept tones)
RMAA-test

 
Left
Right
IMD + Noise at 5000 Hz,
0.0104
0.0102
IMD + Noise at 10000 Hz,
0.0099
0.0097
IMD + Noise at 15000 Hz,
0.0091
0.0089

 

Sound Blaster Recond3D Fatal1ty

44,1 kHz @ 24-bit

Noise level, dB (A)
-81.2
Good
Dynamic range, dB (A)
82.4
Good
IMD + Noise, %
0.022
Good
Stereo crosstalk, dB
-87.7
Excellent
IMD at 10 kHz, %
0.024
Good
General performance
 
Good

Noise level
RMAA-test

 
Left
Right
RMS power, dB
-82.0
-82.1
RMS power (A-weighted), dB
-81.1
-81.2
Peak level, dB FS
-73.8
-73.9
DC offset, %
-0.0
-0.0

Dynamic range
RMAA-test

 
Left
Right
Dynamic range, dB
+83.2
+83.3
Dynamic range (A-weighted), dB
+82.3
+82.4
DC offset, %
-0.00
-0.00

Intermodulation distortion
RMAA-test

 
Left
Right
IMD + Noise, %
+0.0219
+0.0216
IMD + Noise (A-weighted), %
+0.0227
+0.0224

Stereo crosstalk
RMAA-test

 
Left
Right
Crosstalk at 100 Hz, dB
-89
-89
Crosstalk at 1000 Hz, dB
-88
-85
Crosstalk at 10000 Hz, dB
-91
-92

IMD (swept tones)
RMAA-test

 
Left
Right
IMD + Noise at 5000 Hz,
0.0267
0.0261
IMD + Noise at 10000 Hz,
0.0235
0.0229
IMD + Noise at 15000 Hz,
0.0221
0.0214

 

48 kHz @ 24-bit

Noise level, dB (A)
-81.1
Good
Dynamic range, dB (A)
82.0
Good
IMD + Noise, %
0.021
Good
Stereo crosstalk, dB
-88.0
Excellent
IMD at 10 kHz, %
0.023
Good
General performance
 
Good

Noise level
RMAA-test

 
Left
Right
RMS power, dB
-82.0
-82.0
RMS power (A-weighted), dB
-81.1
-81.2
Peak level, dB FS
-73.9
-74.0
DC offset, %
-0.0
-0.0

Dynamic range
RMAA-test

 
Left
Right
Dynamic range, dB
+82.8
+82.8
Dynamic range (A-weighted), dB
+82.0
+82.0
DC offset, %
+0.00
+0.00

Intermodulation distortion
RMAA-test

 
Left
Right
IMD + Noise, %
+0.0216
+0.0214
IMD + Noise (A-weighted), %
+0.0225
+0.0223

Stereo crosstalk
RMAA-test

 
Left
Right
Crosstalk at 100 Hz, dB
-89
-82
Crosstalk at 1000 Hz, dB
-88
-86
Crosstalk at 10000 Hz, dB
-92
-92

IMD (swept tones)
RMAA-test

 
Left
Right
IMD + Noise at 5000 Hz,
0.0229
0.0229
IMD + Noise at 10000 Hz,
0.0227
0.0226
IMD + Noise at 15000 Hz,
0.0236
0.0239

 

96 kHz @ 24-bit

Noise level, dB (A)
-81.6
Good
Dynamic range, dB (A)
90.4
Very good
IMD + Noise, %
0.024
Good
Stereo crosstalk, dB
-83.5
Very good
IMD at 10 kHz, %
0.024
Good
General performance
 
Good

Noise level
RMAA-test

 
Left
Right
RMS power, dB
-82.4
-82.5
RMS power (A-weighted), dB
-81.5
-81.6
Peak level, dB FS
-73.3
-72.7
DC offset, %
+0.0
+0.0

Dynamic range
RMAA-test

 
Left
Right
Dynamic range, dB
+91.3
+91.5
Dynamic range (A-weighted), dB
+90.3
+90.5
DC offset, %
+0.00
+0.00

Intermodulation distortion
RMAA-test

 
Left
Right
IMD + Noise, %
+0.0238
+0.0234
IMD + Noise (A-weighted), %
+0.0251
+0.0246

Stereo crosstalk
RMAA-test

 
Left
Right
Crosstalk at 100 Hz, dB
-80
-81
Crosstalk at 1000 Hz, dB
-82
-83
Crosstalk at 10000 Hz, dB
-91
-91

IMD (swept tones)
RMAA-test

style="background-color: #F0F0F0;"

 
Left
Right
IMD + Noise at 5000 Hz,
0.0238
0.0233
IMD + Noise at 10000 Hz,
0.0251
0.0246
IMD + Noise at 15000 Hz,
0.0236
0.0230

 

Wnioski

Dzięki wykorzystaniu z tego samego wejścia liniowego wyniki pomiędzy dwoma kartami można porównać. W skali bezwzględnej w oczy rzuca się zbyt niska wartość zakresu dynamiki - daleko do deklarowanych przez producentów wartości ponad 100dB. Winić za ten fakt można samo wejście line-in Xonar'a, jak i również "na upartego" użyty przez nas kabel.

Ogólnie Xonar prezentuje bardzo wysoki poziom. Niezależnie od częstotliwości próbkowania osiąga bardzo dobre wyniki. Zarówno w kwestii szumów, dynamiki czy zniekształceń.

W przypadku nowego Sound Blaster'a tak różowo nie jest, mimo wszystko rezultaty są całkiem dobre. Przy częstotliwości próbkowania 96 kHz zakres dynamiki jest na podobnym poziomie co Xonar. Jednak poziom szumów i zniekształceń mimo, że jest dosyć dobry, to jednak trochę odstaje od konkurencji. Mimo wszystko to tylko garść suchych syntetyków, więc nie ma się czym zbytnio przejmować ;-)

Testy odsłuchowe

Do testów odsłuchowych zdecydowaliśmy się wykorzystać znane i często polecane na forach słuchawki Aurvana Live! firmy Creative. Uważane są za produkt dla fanów dobrego brzmienia za niewielką cenę. To właśnie na nich sprawdzaliśmy jakość dźwięku w grach oraz podczas słuchania muzyki.

Niestety, testy na kinie domowym z głośnikami w systemie 5.1 nie mogły zostać przeprowadzone, gdyż amplituner posiada jedynie wejścia cyfrowe (RCA/TOSLINK), a wtedy różnica pomiędzy porównywanymi produktami byłaby niemalże równa 0. Również z racji braku dobrej jakości analogowego zestawu głośników musieliśmy skorzystać jedynie z w/w słuchawek. W obu przypadkach były one podłączone do wyjścia na słuchawki na śledziu kart.

Gry

Na pierwszy ogień poszły gry - w końcu nowy Sound Blaster reklamowany jest jako produkt dla graczy, w dodatku sygnowany przez samego Johnathan'a Fatal1ty Wendel'a.

Grą w jakiej testowaliśmy karty dźwiękowe był Battlefield 3. Zdecydowaliśmy się na ten tytuł, ponieważ zdaniem wielu osób DiCE osiągnęło w nim mistrzostwo świata w oddaniu realizmu dźwięku. Wszystko dzięki wytężonej pracy dźwiękowców - udali się oni m.in. na poligon wojskowy w Szwecji, aby nagrać tam różne odgłosy pojazdów oraz poszczególnych broni. Dzięki nim, w BF3 można usłyszeć samolot lecący kilometr nad nami, czy przejeżdżający za naszymi plecami czołg. Ponadto, odpowiednie efekty dźwiękowe umożliwiają usłyszenie i zlokalizowane skradającego się przeciwnika za ścianą obok, czy granat odbijający się od glazury na stacji metra. Dźwiękowcy z DICE odwalili kawał dobrej roboty, przez co audio w BF3 można śmiało ocenić bardzo wysoko.

BF3

Próbek dźwięków z nowego Battlefielda możecie posłuchać pod tym adresem.

Poniżej zaś znajdziecie filmik, w którym pan Stefan Strandberg udziela wywiadu o tym, jak były nagrywane dźwięki do najnowszego shooter'a DICE oraz w jaki sposób nagrywano odgłosy broni PKM, przy pomocy różnych mikrofonów i w różnych odległościach od karabinu.

Do testów wybraliśmy tryb multiplayer z racji, że w nim dźwięk i jego właściwe pozycjonowanie odgrywa większą rolę, niż w trybie kampanii dla pojedynczego gracza. Oto nasze spostrzeżenia z odsłuchów poszczególnych kart:

Asus Xonar DX

Na największe wyróżnienie zasługuje świetna implementacja systemu Dolby Headphone. Wystarczy wybrać ośmiokanałową konfigurację audio, jako wyjście wybrać słuchawki oraz włączyć tryb DX GX 2.0, by móc rozkoszować się przestrzennym dźwiękiem jaki oferuje produkt Asus'a. Lokalizacja dźwięków jest wprost rewelacyjna - doskonale słychać skąd padają strzały, czy gdzie miał miejsce wybuch. Również poczucie odległości jest świetnie oddane - bez problemu można usłyszeć, czy strzela do nas ktoś z krzaków 20 m od nas, czy snajper z wieży 500 metrów dalej. Również wszelkiego rodzaju rykoszety czy przelatywanie kul koło głowy zostało bardzo dobrze odwzorowane.

Nie można także zapomnieć o samej głębi dźwięku generowanej przez kartę. Odgłosy broni są bardzo zróżnicowane - zupełnie inaczej brzmią karabiny szturmowe z tłumikiem i bez niego, pistolety czy karabiny snajperskie pokroju M98B, które mają niesamowitą moc wystrzału... którą po prostu się czuje. Tak samo jest z granatnikami (RPG-7V2 i SMAW) - sam moment wystrzału ma tą głębię i dynamikę, że czuć sam moment gwałtownego wybuchu prochu strzelniczego. Do pełni szczęścia brakuje fali uderzeniowej na klatce piersiowej ;-) Odgłosy przeładowywania także są świetnie brzmią - słychać brzdęk kul w pasie do karabinu maszynowego, czy trzask przy montowaniu nowego magazynka do M4A1.

Ponadto Xonar zapewnia bardzo głębokie i nisko schodzące "basy". Odgłos karabinu M2 Browning montowanego na jeep'ie posiada mocny i dynamiczny odgłos wystrzału. Również wszelkiego rodzaju wybuchy, czy to C4, czy zniszczonego czołgu, także posiadają fantastyczną głębię - czuć, że coś na prawdę wybuchło, tak jakby się rzeczywiście było na polu bitwy.

Creative Sound Blaster Recon3D Fatal1ty

Niestety, produkt reklamowany jako stworzony dla graczy został pozbawiony systemu dźwięku przestrzennego z prawdziwego zdarzenia, jakie posiadają modele X-Fi (CMSS-3D). Do dyspozycji została oddana jedynie "proteza", czyli tryb Surround wchodzący w skład pakietu THX TruStudio Pro. Dlaczego proteza? Bowiem jego aktywacja powoduje nic innego, jak dodanie efektu akustycznego echa. Co prawda dzięki niemu mamy wrażenie większej przestrzeni (słuchawki nie grają "bezpośrednio do ucha"), lecz dźwięk staje się przez to bardziej metaliczny.

W grach za bardzo się to nie sprawdza, gdyż brakuje zarówno poczucia odległości źródła dźwięku, jak i kierunku, z którego dochodzi. Słuchacz/gracz ma wrażenie, że wszystko dzieje się kilka metrów do niego, a nie, że np. wybuch granatu był 100 m dalej. W dodatku lokalizacja dźwięków zawodzi - nie da się rozpoznać, czy np. ktoś strzela za naszymi plecami, czy przed nami. Jedynie, jak w przypadku zwykłego stereo, mamy do czynienia z balansem lewo-prawo...

Odgłosy broni są całkiem poprawnie, ale brakuje elementów o niższej częstotliwości. Nie czuć mocy wystrzału jak w przypadku karty Asus'a. Wybuchy są zbyt płaskie, nie mają odpowiedniej dynamiki, ani bardzo niskich tonów. Aktywacja trybu Bass tego stanu nie zmienia - niskich tonów jest więcej, ale tylko tych wyższych... najniższych wciąż brakuje.

Mimo tego, generowany przez nowego Sound Blaster'a dźwięk jest o wiele lepszy niż ten, który możemy usłyszeć podłączając nasze słuchawki do wyjścia audio "integry". Odgłosy są znacznie pełniejsze, nie tak płaskie jak na zintegrowanej karcie, bez problemu można "na słuch" odróżnić z jakiej broni korzystamy. Dźwięk jest bardziej barwny, dynamiczniejszy, nie tak przymglony, a wyższe tony są wyraźnie słyszalne.

Poza tym, wartym zaznaczenia jest fakt, że na wyjściach słuchawkowych słychać niestety delikatne zakłócenia w postaci szumu - są one bardziej zauważalne na wyjściu przedniego panelu obudowy, nieco mniej na tylnym śledziu. Jest to dosyć dokuczliwe podczas "spoczynku słuchawek", kiedy nie gramy ani nie słuchamy muzyki, lecz jednak jeszcze mamy je na uszach. U konkurencyjnego produktu, ani na zintegrowanej karcie tego problemu nie zdiagnozowaliśmy.

Testy odsłuchowe - muzyka

Muzyka to zdecydowanie najtrudniejsze kryterium oceny kart dźwiękowych. Jest to bardzo subiektywna ocena recenzenta i w dużym stopniu zależy od jego gustu muzycznego.

Większość wykorzystanych przez nas plików audio była w formacie flac lub DTS-wav, jedynie kilka utworów to MP3 320kbps. W naszych kawałkach dominowały głównie brzmienia rockowe, metalowe, jak i również bardziej nowoczesne gatunki - dance, dubstep czy house. Jako odtwarzacz posłużył nam najnowszy foobar2000.

Asus Xonar DX

Generalnie Xonar bardzo dobrze sobie radzi z odtwarzaniem muzyki, również wielokanałowej na słuchawkach (DTS + Dolby Headphone), jednak nic nie jest doskonałe - również produkt Asus'a ma pewne niedociągnięcia lub niedogodności.

Przede wszystkim dźwięk generowany przez kartę cechuje się bardzo dobrą dynamiką i zrównoważeniem wszystkich partii pasma. Wszystko jest na swoim miejscu, nie wybija się przed innych, jedynie wokal często zostaje trochę w tyle, jest lekko wycofany. Bęben perkusji schodzi bardzo nisko, również czuć jego moc, poboczne efekty tła, jak dzwonki czy trójkąt, również można bez problemu wychwycić. Poszczególne instrumenty nie zlewają się w jedno tworząc tzw. papkę jak na układzie zintegrowanym na płycie głównej - separacja jest bardzo dobra, nie ma problemu z odtworzeniem dźwięku z przeplatającymi się, zróżnicowanymi częstotliwościami. W dalszym ciągu mamy bardzo dużą dynamikę brzmienia, co można zaobserwować chociażby przy partiach na instrumentach strunowych szarpanych, gdzie ma się wrażenie jakby rzeczywiście ktoś przed nami pociągał za poszczególne struny, a nie tylko "przymglone" odgłosy gitary. Wysokie tony również są bardzo klarowne, nie ma tutaj mowy o jakichś nieczystych tonach czy tzw. efekcie kurtyny, kiedy dźwięk nie jest tak czysty i bezpośredni jak być powinien - tak jakby źródło i nas dzieliła właśnie kurtyna.

Osobny akapit należy się muzyce w systemie DTS. Do testów wykorzystaliśmy dwa albumy Metallici - studyjny "Black Album" (1991) oraz koncertową płytę "S&M" (1999).

Dzięki systemowi Dolby Headphone możemy poczuć się jak na koncercie zakładając jedynie słuchawki. Wrażenia słuchowe są fantastyczne! Możemy poczuć się jakbyśmy stali pośrodku wielotysięcznego tłumu, który wznosi okrzyki na cześć zespołu. Słychać oklaski publiki znajdującej się za naszymi plecami, oraz zespół (gitary, wokal, itd.) stojącego przed nami na scenie - zupełnie jak na koncercie, gdy stoimy w pierwszych rzędach.

Studyjny album pozwala nam zaś znaleźć się na scenie pomiędzy gitarzystami czy wokalistą. Dźwięki dochodzą z różnych kierunków i odległości, można łatwo określić gdzie stoi basista, a gdzie znajduje się perkusja. Mimo zastosowania efektu przestrzennego muzyka nie traci swej barwy - bęben dalej jest głęboki i dynamiczny, czuć wyraźne szarpanie strun, talerze brzmią czysto i są dobrze słyszalne, nieprzytłumione czy zagłuszone przez inne instrumenty, a wokal "nie chowa się po kątach".

Muzyka w formacie DTS daje zupełnie odmienne wrażenia słuchowe niż zwykła muzyka stereo. Przy konwersji z 5.1 na 2.0 źródła poszczególnych dźwięków przestają być łatwo lokalizowane przez słuchacza - wydaje się, że brzmienia dochodzą zewsząd, zaś przy DTS i Dolby Headphone instrumenty są odseparowane i można precyzyjnie określić ich położenie.

Creative Sound Blaster Recon3D Fatal1ty

Od karty dźwiękowej reklamowanej jako produkt dla graczy nikt nie wymaga czegoś nadzwyczajnego w kwestii odtwarzania muzyki. Okazuje sie, że właśnie w tym aspekcie produkt wypadł na tyle dobrze, że udało mu się nawiązać walkę z Xonar'em DX.

Największa różnica w porównaniu do produktu Asus'a to nieco mniej głębokie i "mięsiste" niskie tony - w dalszym ciągu brakuje najniższych partii. Środek jest nieco wysunięty, przez co wokal znajduje się nieco na przedzie, co niektórym może się spodobać. Wysokie tony są podobnie wyraźne jak u Xonar'a, nie gubią się pośród innych partii pasma, jednak nie mają tak krystalicznie czystego brzmienia, są lekko przytłumione. Do separacji instrumentów nie można mieć większych zastrzeżeń - nie nachodzą za bardzo na siebie ani na wokal, ale też nie są zupełnie odizolowane od siebie, co czasami powoduje lekkie zlewanie się zwłaszcza przy nieco bardziej elektronicznych gatunkach muzyki jak house czy dance.

Crystalizer daje efekty podobne do equalizera - podbija niektóre partie pasma, tak by dźwięk mógł się bardziej podobać... jednak podobnie jak technologia "Bass", jest tylko podbiciem pasma, a nie jakąś wspaniałą funkcją wydobywającą ukryte brzmienie ze skompresowanych stratnie plików mp3. Wysokie tony przez to zaczynają mieć nieco bardziej metaliczne zabarwienie z tendencją do sybilacji. Niskie tony dalej nie są tak dynamiczne i głębokie, tylko po prostu jest ich więcej, co czasami powoduje ich dominację nad innymi partiami pasma i tzw. efekt dudnienia.

Muzyka przestrzenna w formacie DTS 5.1 po przekonwertowaniu na stereo daje namiastkę tego, co oferuje Xonar z systemem Dolby Headphone. Co prawda mamy wrażenie przestrzeni wokół nas, jednak brak precyzji w określaniu kierunku źródła dźwięku powoduje pewien niedosyt, zwłaszcza dla tych, którzy mieli okazję skorzystać z możliwości jakie daje produkt Asus w tym zakresie.

Podsumowanie i ocena

Przyszedł czas na podsumowanie naszych zmagań. Wykazały one dość dużą różnicę pomiędzy dwoma produktami, zarówno w aspekcie muzycznym, jak i w grach.

Creative Sound Blaster Recon3D Fatal1ty

Nowy Sound Blaster okazał się dla nas małym rozczarowaniem. Produkt reklamowany jako dedykowany dla graczy, z mnóstwem różnych technologii i funkcji dla nich przeznaczonych, zawiódł w najważniejszym elemencie - dźwięku przestrzennym na słuchawkach. Bez poprawnej detekcji kierunku i odległości źródła dźwięku jesteśmy na straconej pozycji podczas rozgrywek multiplayer. Na nic zdadzą się tu technologie EAX 5.0, Scout Mode, czy profil ustawień "Fatal1ty", jeśli nie potrafimy usłyszeć np. skąd dobiegają odgłosy kroków przeciwinka w Counter-Strike.

W przypadku muzyki jest już lepiej - co prawda w dalszym ciągu nie ma rewelacji, ale bądźmy szczerzy, to nie jest karta dla melomanów. Utwory brzmią dobrze, choć czasem brakuje niskiego basu czy wyrazistości detali tła, jednak nie ma za bardzo na co narzekać.

Ocena jednak zmienia się diametralnie, gdy spojrzymy na nowość od Creative przez pryzmat ceny - w chwili publikacji artykułu wynosiła ona ok. 450zł! Jest to wartość zdecydowanie zbyt wygórowana jak na produkt o takich możliwościach, dlatego też nie możemy przyznać mu żadnego wyróżnienia.

ASUS Xonar DX

Mimo dość dużego już stażu na rynku, produkt Asus'a w dalszym ciągu cieszy się sporą popularnością. Zjawisko to nie powinno dziwić, bowiem jest to karta o nienagannej jakości. Dzięki technologii Dolby Headphone zapewnia bardzo dobry dźwięk przestrzenny na słuchawkach - zarówno w grach, jak i muzyce czy filmach. Jakość odtwarzanej muzyki również jest bez zarzutów - w tym aspekcie Xonar radzi sobie równie dobrze. Basy schodzą odpowiednio nisko i mają właściwą dynamikę, wysokich tonów również nie brakuje, przez co nawet trudno zauważalne detale tła są wyraziste i klarowne.

Gdy dołożymy do tego sensownie zaprojektowane oprogramowanie do sterowania kartą oraz cenę - w chwili publikacji artykułu ok. 320zł - otrzymujemy produkt jak najbardziej godny polecenia. Dlatego też zdecydowaliśmy się przyznać produktowi Asus najwyższe wyróżnienie.

Wyróżnienie dla Asus Xonar DX
Wyróżnienie dla Asus Xonar DX


Creative Sound Blaster Recon3D Fatal1ty

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Asus Xonar DX

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Co mi w komputrze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

  • Chieftec
  • BenQ
  • Seagate
  • Gigabyte
  • Aquatuning.pl
  • Intel Corporation
  • Cenowarka.pl
  • Enermax
  • Cooler Master
  • Asus
  • XFX
  • Zotac