Overclock.pl » Testy i recenzje » Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!2015-07-01 20:41:10 |  Tomasz Cugowski (tomcug)

711.jpg Wpływ pamięci operacyjnej na osiągi w grach to niewątpliwie jedna z bardziej zawiłych kwestii. Na ten temat powstała przeogromna wręcz ilość domysłów, spośród których wyłaniają się dwie przeciwstawne teorie. Pierwsza z nich mówi, że wpływ szybkości pamięci RAM na wydajność jest wręcz pomijalny, druga z kolei zupełnie na odwrót. Co ważne, ta pierwsza ma zdecydowanie więcej zwolenników. W efekcie mało kto przykłada do tej kwestii większą uwagę podczas wyboru komponentów. Oczywiście było to zrozumiałe w czasach, gdy szybsze kości stanowiły niemały wydatek, jednak w chwili obecnej ceny są na tyle niskie, że spokojnie można zakupić moduły o taktowaniu 2133 MHz bez znacznego uszczerbku na budżecie. Postanowiliśmy więc przyjrzeć się bliżej wydajności w grach, przeprowadzając testy w dwunastu produkcjach branży rozrywkowej. Czy teoria o znikomym wpływie pamięci operacyjnej przetrwa w starciu z wynikami pomiarów? O tym przekonacie się już niebawem!

Zapraszamy do lektury!

Aktualizacja: 1 lipca 2015 - wyniki na platformie AMD

Pamięci użyte do testów

Do pomiarów wykorzystaliśmy moduły Kingston HyperX Beast (2x8 GB) DDR3 2133 MHz CL 11. Pomimo stosunkowo wysokich fabrycznych opóźnień, nie miały one problemów z pracą przy zdecydowanie zaostrzonych timingach, dzięki czemu bardzo dobrze sprawdziły się w testach. Opisywane pamięci znajdziemy w sklepach w cenie od 491,33 zł.

Wygląd i budowa

Za odprowadzanie nadmiaru ciepła generowanego przez kości odpowiadają dwa aluminiowe radiatory. Co istotne, charakteryzują się one zdecydowanie mniejszą wysokością niż w linii HyperX Predator, przez co sprawiają znacznie mniej problemów użytkownikom rozbudowanych systemów chłodzenia procesora. Wszechobecna czerń potęguje pozytywne wrażenia wizualne, pod tym względem naprawdę trudno mieć jakieś zastrzeżenia. Producent zdecydował się również na umieszczenie napisu informującego nas o przynależności modułów do rodziny HyperX Beast.

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Na rewersie znajdziemy naklejkę zawierającą dane na temat oznaczeń modelu, a także serii, z której pochodzą owe pamięci. Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez producenta, układy wykorzystane przy produkcji to popularne Hynixy. Z kolei wśród informacji znajdujących się w SPD (ang. Serial Presence Detect) odnaleźć można następujące profile XMP:

  • DDR3-2133 CL 11-12-12 @ 1,6 V,
  • DDR3-1600 CL 9-9-9 @ 1,5 V.

Platforma testowa i metodologia

Platforma testowa

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Metodologia

Wszystkie testy zostały przeprowadzone w realnej grze. Do pomiaru płynności animacji wykorzystaliśmy program Fraps w wersji 3.5.99. Rezultaty przedstawione na wykresach są średnią arytmetyczną wyników uzyskanych w trzech odrębnych przebiegach. Dodatkowo wymusiliśmy rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego na 0,5 ms.

System operacyjny został zaopatrzony w najnowsze poprawki za pomocą usługi Windows Update, z kolei wersja sterowników użytych do testów to  ForceWare 353.06.

Wpływ taktowania na wydajność - LGA 1155

Alan Wake: American Nightmare

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Battlefield 4

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Crysis 3

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Crysis Warhead

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

GRID: Autosport

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Hitman: Rozgrzeszenie

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Max Payne 3

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Metro: Last Light

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Splinter Cell: Blacklist

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Tomb Raider

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Wpływ timingów na wydajność - LGA 1155

Alan Wake: American Nightmare

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Battlefield 4

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Crysis 3

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Crysis Warhead

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

GRID: Autosport

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Hitman: Rozgrzeszenie

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Max Payne 3

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Metro: Last Light

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Splinter Cell: Blacklist

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Tomb Raider

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Wpływ taktowania na wydajność - AM3

Alan Wake: American Nightmare

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Battlefield 4

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Crysis 3

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Crysis Warhead

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

GRID: Autosport

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Hitman: Rozgrzeszenie

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Max Payne 3

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Metro: Last Light

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Splinter Cell: Blacklist

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Tomb Raider

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Wpływ timingów na wydajność - AM3

Brak, na poniższych wykresach, rezultatów dla timingów CL 11 wynika z faktu, że platforma testowa - z sobie tylko znanych przyczyn - nie chciała się włączyć przy rzeczonych ustawieniach.

Alan Wake: American Nightmare

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Battlefield 4

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Crysis 3

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Crysis Warhead

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

GRID: Autosport

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Hitman: Rozgrzeszenie

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Max Payne 3

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Metro: Last Light

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Splinter Cell: Blacklist

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Tomb Raider

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

Szybsza pamięć dla gracza? Ależ oczywiście!

Podsumowanie

Co tu dużo mówić, wspomniany na wstępie mit, o rzekomo pomijalnym wpływie szybkości pamięci RAM na wydajność w grach, runął niczym domek z kart. Uzyskanych wyników nie można bagatelizować, wszak różnica osiągów między modułami taktowanymi 1333 oraz 2133 MHz sięga nawet 25%. To bardzo duża przewaga, która przekłada się na zauważalnie wyższy komfort rozgrywki, szczególnie w przypadku słabszych procesorów. Co ciekawe, układy AMD zdają się przyspieszać mniej aniżeli rywale z konkurencyjnego obozu. Niestety, podkręcenie mostka północnego do 2600 MHz nie pomaga - zysk wynikający z tej operacji jest na poziomie błędu pomiarowego.

Skąd więc tak ogromna popularność obalonego przez nas mitu? Wynika to przede wszystkim z faktu, że redakcje - oraz prywatni użytkownicy - najzwyczajniej w świecie nie potrafią przeprowadzić poprawnych testów. Cudów nie ma, szybsza pamięć operacyjna nie przyspieszy nam w magiczny sposób posiadanej karty graficznej, a właśnie miejsca obciążające GPU są na ogół stosowane. W ten sposób dochodzimy do błędnego wniosku, że przyspieszanie posiadanych kości nic nie daje, a w sytuacjach, gdzie procesor "dostaje w kość", trudno zauważyć różnicę, skoro nie mamy żadnego porównania. Należy o tym pamiętać, by nie zdziwić się, że różnice pojawiają się tylko w miejscach mocno obciążających CPU.

Warto również odnotować, że nie wszystkie gry "przyspieszą" w wyniku podkręcania pamięci RAM. W niektórych z nich (chociażby Crysis 3 na mapie Witamy w dżungli) zysk będzie więc zaledwie symboliczny. To jednak nie zmienia faktu, że zdecydowana większość tytułów reaguje bardzo pozytywnie na zwiększoną wydajność podsystemu pamięci. Warto więc walczyć o dodatkowe klatki, szczególnie dotyczy to miłośników rozgrywki sieciowej.

Co mają jednak zrobić posiadacze płyt głównych z niższej półki (chipsety Intela z serii B oraz H), które nie umożliwiają przetaktowania modułów? Na to pytanie odpowiadają testy timingów. Jak się okazuje, poprzez zmniejszanie opóźnień również możemy uzyskać rozsądne zwiększenie osiągów. Różnice nie są oczywiście tak spektakularne, ale w gruncie rzeczy możemy powiedzieć, że ustawienia 1600 MHz CL 7 odpowiadają wydajnościowo 1866 MHz CL 9. Oczywiście działa to też w drugą stronę, skutkiem czego parametry pracy 1600 MHz CL 11 to poziom 1333 MHz CL 9. Należy o tym pamiętać i nie walczyć o taktowanie kosztem nadmiernego luzowania timingów, które "pożerają" zysk wynikający z wyższego zegara.

Na zakończenie pozostaje nam jeszcze raz przypomnieć czytelnikom o tym, jak ważna - i niedoceniana! - jest rola posiadanych kości. Jeżeli więc dopiero składacie zestaw, solidnie rozważcie dopłatę do szybszych modułów, które zapewnią Wam wyższą wydajności. Natomiast wszyscy pozostali powinni po prostu przystąpić do podkręcania posiadanego sprzętu i sprawdzenia różnic "na własnej skórze", do czego gorąco zachęcamy.

Programowe testowanie stabilności sprzętu

>> Dyskusja na temat publikacji <<

  • BenQ
  • XFX
  • Gigabyte
  • Chieftec
  • Intel Corporation
  • Enermax
  • Seagate
  • Cenowarka.pl
  • Aquatuning.pl
  • Cooler Master
  • Asus
  • Zotac