Zotac GTX 950 AMP! Test karty graficznej2015-12-18 13:35:51 | Piotr Urbaniak (gtxxor)
Czasy, kiedy synonimami ekonomicznej karty graficznej były tani plastik i ubogi system chłodzenia, powoli przemijają, czego dowodem jest wysyp coraz bogatszych konstrukcji w tym sektorze rynku. Dzisiaj przyjrzymy się akceleratorowi Zotac GTX 950 AMP, który na chwilę obecną jest najwyżej pozycjonowanym GTX-em 950 w portfolio swojego producenta. Zapraszamy.
Maxwell GM206-250, 2 GB GDDR5 VRAM
" ... jest ekonomicznym wariantem GTX 960 ... "
GTX 950 jest ekonomicznym wariantem GTX 960, zarówno jeśli chodzi o pozycję w ofercie zielonych, jak i budowę struktury krzemowej. Obydwa przytoczone akceleratory bazują na rdzeniu Maxwell GM206, wykonanym w procesie technologicznym 28 nm, ale w znaczący sposób odróżnia je konfiguracja blokowa. Na pokładzie dziewięćset-sześćdziesiątki znajduje się pełna wersja chipa, która składa się z 8 bloków SMM, co w konsekwencji owocuje 1024 procesorami strumieniowymi oraz 64 jednostkami teksturującymi. Z kolei w przypadku bohatera niniejszej publikacji wartości te stopniały do 768 i 48 (6 SMM), kolejno dla SPU oraz TMU, a więc mamy tutaj do czynienia z 25-procentową redukcją zasobów wykonawczych. Przeprowadzone cięcia z całą pewnością odbiją się na wynikach uzyskiwanych w grach, choć dysproporcja pomiędzy dwoma bliźniaczymi układami może być znacznie mniejsza, aniżeli sugeruje powyższa kalkulacja, wszak pozostałej części specyfikacji modyfikacje nie dotknęły. GTX 950 - podobnie jak wyżej wyceniony odpowiednik - posiada 32 ROP oraz 2 GB pamięci graficznej GDDR5 na 128-bitowej magistrali. W tym przypadku nie spodziewamy się raczej modeli z podwojoną ilością VRAM, choć poszczególni producenci mogą jeszcze zaskoczyć.
Sugerowana częstotliwość taktowania rdzenia wg. NVIDII wynosi 1024 MHz, jednak Zotac zaserwował zegar bazowy na poziomie 1203 MHz. Pod tym względem karta Chińczyków dorównuje najszybszym dziewięćset-pięćdziesiątkom - EVGA GTX 950 FTW (1216 MHz) oraz Gigabyte GTX 950 Xtreme Gaming (1203 MHz). Nie inaczej jest w przypadku pamięci VRAM GDDR5, gdzie inżynierowie Zotaca osiągnęli 1755 MHz. Dla porównania, najmocniejsza konstrukcja EVGA pracuje tutaj z referencyjnymi parametrami (1653 MHz), zaś Gigabyte jest wolniejszy o skromne 5 MHz. Czyżby szykowała się nam karta na miarę nowego rekordzisty wśród GTX-ów 950? Zobaczymy.
Opakowanie i akcesoria
Opakowanie
Sampel testowy zapakowano w średniej wielkości karton, typowy dla produktów Zotaca ze średniej półki cenowej. Na froncie opakowania znalazły się podstawowe informacje o wykorzystanym modelu chipa graficznego, zaś tył poświęcono na charakterystykę autorskich technologii producenta. Nic ponad normę.
Akcesoria
W pudełku, obok tytułowej karty graficznej, znalazło się również miejsce dla: adaptera DVI-I -> D-SUB, przejściówki 2x MOLEX -> PEG 6-pin, krótkiej instrukcji (brak języka polskiego) oraz nośnika ze sterownikami.
Wygląd zewnętrzny i budowa
Wygląd zewnętrzny i budowa
Akcelerator Zotaca jest jednym z najmniejszych GTX-ów 950 na rynku, bo długość całej konstrukcji wynosi zaledwie 210 mm. Zbliżonymi gabarytami może pochwalić się chyba tylko ASUS Strix; pozostali rywale albo bazują na dłuższym laminacie, albo posiadają wykraczające poza jego obrys radiatory.
System chłodzenia został w całości przeniesiony z bliźniaczej wersji GTX 960. W rezultacie mamy tutaj do czynienia z dość prostym radiatorem, opartym o dwie rurki cieplne (6 mm) i taką samą liczbę wentylatorów. Średnica tych drugich wynosi dokładnie 90 mm.
Testowana karta zawdzięcza swojemu starszemu bratu nie tylko cooler, ale też charakterystyczny backplate, tworzący z maskownicą chłodzenia coś na kształt litej obudowy. Efekt końcowy prezentuje się nieźle.
W celu poprawnego zasilenia modelu AMP, niezbędne jest podłączenie pojedyńczej wtyczki PEG 6-pin. Z kolei obecność złącza SLI gwarantuje możliwość sparowania tożsamych jednostek.
Panel I/O - w składzie: 3x DisplayPort 1.2, HDMI 2.0 oraz DVI-I (opcjonalna obsługa sygnału analogowego za pośrednictwem dołączonego adaptera) - nie budzi żadnych uwag.
Platforma testowa i metodologia
Platforma testowa
Metodologia
- Testy przeprowadzono w rozdzielczości 1920x1080 px (FullHD).
- Do pomiarów posłużyło oprogramowanie Fraps w wersji 3.5.99.
- Wszystkie gry domyślnie ustawione zostały na najwyższą dostępną predefinicję jakości, ewentualne zmiany – względem „Ultra” – zostały podane na wykresach.
- Zastosowana wersja sterownika ForceWare 355.69 dla systemu operacyjnego Windows 8.1 Pro (64-bity).
Testy wydajności - Battlefield 4 / Crysis 3 / GTA V
Battlefield 4 - MSAAx2
Crysis 3 - MSAAx4
Grand Theft Auto V - MSAAx4
Testy wydajności - Metro Last Light / Tomb Raider / Wiedźmin 3
Metro Last Light - wył. AA
Tomb Raider - SSAAx2
Wiedźmin 3 - wł. AA
Testy wydajności - Wolfenstein: The New Order
Wolfenstein: The New Order - wył. AA
Temperatury. kultura pracy i pobór prądu
Metodologia pomiarów
Do odczytu temperatur pracy posłużył program GPU-Z.
- Za spoczynek uznano 15-minutowy okres wyświetlania pulpitu (uruchomione jedynie podstawowe procesy systemu oraz niezbędne sterowniki).
- Testy obciążeniowe zostały wykonane podczas rozgrywki w trybie wieloosobowym w grze Battlefield 4. Przedstawione rezultaty są najwyższymi z uzyskanych odczytów.
- Wynik pomiaru temperatury dla konfiguracji SLI jest odczytem z cieplejszej karty.
Pomiar akustyczny przeprowadzono z wykorzystaniem sonometru Bestone BE824. Urządzenie umieszczono na wysokości uszu użytkownika, w odległości ~40 cm od zamkniętej obudowy komputera. Redukcja prędkości obrotowej innych wentylatorów pozwoliła możliwie wiarygodnie zbadać hałas generowany bezpośrednio przez układy chłodzące kart graficznych.
Przy pomiarach poboru prądu wykorzystano watomierz Whitenergy EKO. Uzyskany odczyt dotyczy całej platformy testowej z wyłączeniem monitora.
Temperatura
Kultura pracy
Wszystkie akceleratory w stawce są półpasywne; testowana karta nie jest. Odczyt w spoczynku: 33,5 dBA
Pobór energii
...licence to overclock!
Podkręcanie
Do zmiany parametrów pracy układu, wykorzystaliśmy oprogramowanie MSI Afterburner w wersji 4.2.0, będące jedną z wielu graficznych nakładek (GUI) na kultowy program RIVA Tuner.
Przypomnijmy, że NVIDIA deklaruje stabilną pracę GTX 950 przy częstotliwości 1024 MHz, ale Zotac ambitnie podniósł poprzeczkę do poziomu 1203 MHz. Boost przy takich ustawieniach wynosi ~1440 MHz. Producent przyśpieszył też pamięć VRAM, ustawiając moduły na 1755 MHz - o 105 MHz wyżej ponad zalecenia zielonych.
Szczytowe wartości, gwarantujące pełną stabilność karty, wyniosły w naszym przypadku 1263 i 2025 MHz, kolejno dla rdzenia graficznego oraz modułów GDDR5. Tym sposobem, udało się przełamać barierę 1500 MHz rzeczywistego taktowania w grach.
Podsumowanie
Podsumowanie
Zotac GTX 950 AMP jest kolejną dziewięćset-pięćdziesiątką w naszym zestawieniu, której producent starał się zaoferować coś więcej, niż szablonowego reprezentanta klasy ekonomicznej. Karta rodem z ChRL nie jest wyposażona tak bogato, jak jej bezpośredni konkurenci z obozów Gigabyte oraz EVGA, ale prezentuje konkurencyjną wydajność oraz równie nietuzinkowe wzornictwo.
Wyniki osiągane w grach, jak już zdążyliśmy zasugerować, plasują konstrukcję Zotaca u szczytu rankingu GTX-ów 950. Dotychczasowy lider, model Xtreme Gaming, zachował żółtą koszulkę, ale trudno uznać różnice rzędu 0,1-0,2 kl./s za znaczące. Próba overclockingu nie przyniosła przetasowania w stawce (choć Gigabyte zwiększył przewagę), co pozycjonuje filigranowego AMP w panteonie najszybszych akceleratorów z okrojonym rdzeniem GM206. Niestety, wydajność to jedno, drugie – kultura pracy, a ta jest po prostu kiepska. Duet wentylatorów na chłodzeniu IceStorm rozpędza się do ponad 2000 obr./min, generując hałas porównywalny z niektórymi wcieleniami topowego GTX 980 Ti (TDP: 250 W), a to na dodatek odbywa się przy niewspółmiernie wysokich temperaturach. Pozornie oczywistym wyjaśnieniem byłaby tu budowa maskownicy chłodzenia, która – do spółki z wannową płytką retencyjną – uniemożliwia wyeksportowanie gorącego powietrza. Tyle tylko, że niespełna rok temu mieliśmy okazję sprawdzić GTX 960 z dokładnie tym samym coolerem. Nie doświadczyliśmy wówczas żadnych problemów z natarczywymi wentylatorami. Cóż to oznacza w praktyce? Sam projekt chłodzenia raczej nie jest wadliwy. Być może zawinił docisk radiatora do powierzchni rdzenia w dostarczonym samplu. Trudno określić.
Poza drażniącymi rotorami, obok stosunkowo wysokiej wydajności, karta Zotaca oferuje też niezłą jakość wykonania i eleganckie wykończenie. To właśnie ostatnie z wymienionych cech sprawiają, że ekonomiczny produkt Chińczyków nawiązuje do ich flagowych realizacji, mogąc zaskarbić sobie sympatię estetów. Pytanie tylko, czy cena ustalona na poziomie 799 złotych nie jest zbyt wysoka, wszak wielokrotnie wspominany Xtreme Gaming kosztuje raptem kilkanaście złotych więcej, a oferuje efektywniejsze chłodzenie i przyjemny akcent w postaci podświetlenia RGB. Odpowiedzi musicie udzielić sobie sami.