Overclock.pl » Testy i recenzje » Co mi w komputerze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Oprogramowanie2012-02-29 22:11:00 |  Michał Lytek (Michael)

Żadna karta dźwiękowa nie obejdzie się bez oprogramowania do sterowania przetwarzaniem dźwięku. Bez niego moglibyśmy jedynie regulować głośność z poziomu ikonki zasobnika systemowego. "Centrum dowodzenia" umożliwia nam konfigurację wielu rozbudowanych funkcji, jak chociażby składników systemu firmy Dolby Laboratories. Łatwość dostępu do poszczególnych opcji i aspekt wizualny są ważne, gdyż to właśnie z tego oprogramowania będziemy korzystali na co dzień.

Asus Xonar DX

Po uruchomieniu programu naszym oczom ukazuje się główne okno. Z jego poziomu możemy regulować poziom natężenia dźwięku, aktywować wyciszenie lub Smart Volume Normalizer, którego zadaniem jest wykrywać nagłe zmiany w głośności. Jest to bardzo przydatne m.in. w trakcie nocnych seansów filmowych, gdy chcemy wyraźnie słyszeć ciche dialogi bez budzenia sąsiadów podczas filmowych wybuchów.

Lecz to nie jedyne dostępne możliwości. Możemy również wybrać tryb pracy procesora sygnałowego z pomiędzy dostępnych czterech - gry, muzyka, filmy i Hi-Fi oraz aktywować funkcję DX GX 2.0. W każdym z trybów ustawienia rozszerzeń Dolby są skonfigurowane tak, aby najlepiej pasowały do każdego z zastosowań. Aktywacja któregoś z nich sygnalizowana jest poprzez podświetlenie jego ikonki, a także napisu w głównej części okna - imitacji wyświetlacza.

Po naciśnięciu trójkątnego przycisku rozwija się menu ustawień szczegółowych. Tutaj możemy skonfigurować liczbę kanałów, które będą przechwytywane z innych aplikacji/gier, wybrać wyjście dźwięku, czy ustawić częstotliwość próbkowania. Oprócz tego możemy włączyć odpowiednie funkcje odpowiedzialne za dźwięk przestrzenny. 

W zakładce mixer możemy ustawić poziom głośności odtwarzania na poszczególnych kanałach oraz nagrywania z różnych źródeł dźwięku (mikrofon, wejście liniowe, AUX, itd.).

W zakładce effect mamy do dyspozycji różne efekty środowiskowe i typy pomieszczenia, które ma być brane pod uwagę przy przetwarzaniu odtwarzanych dźwięków. Oprócz tego znajdziemy tam 10-pozycyjny korektor widma, gdzie możemy wybrać jeden z predefiniowanych trybów, a także ustawić swój, wg własnych preferencji.

Zakładka karaoke, jak sama nazwa wskazuje, służy do konfiguracji warstwy wokalnej. Możemy zmienić tonację głosu, usunąć wokal oraz nałożyć echo na dźwięk pochodzący z mikrofonu.

Flex Bass pozwala na skonfigurowanie odcinania z pasma dźwięku elementów niskotonowych przez ustalenie granicznej częstotliwości górnej. W systemach 5.1 i 7.1 będą one przenoszone do głośnika niskotonowego.

Kolejna zakładka umożliwia uruchomienie opcji eliminowania echa akustycznego. Jej aktywowanie blokuje konfigurację karty, co ma zapobiec błędnemu działaniu funkcji.

W ostatnie zakładce - VocalFX - możemy skonfigurować działanie technologii umożliwiającej nałożenie filtra środowiskowego na głos z mikrofonu, co może być przydatne w telefonii internetowej. Graczom zaś bardziej przypadnie do gustu opcja wykorzystania aktywnej definicji środowiskowej, która dodaje efekty EAX czasu rzeczywistego, tzn. jeżeli w grze jesteśmy w pomieszczeniu o ścianach wyłożonych kamieniami, to na nasz głos zostanie nałożony adekwatny filtr.

Creative Sound Blaster Recon3D Fatal1ty

Panel sterowania stworzony przez firmę Creative wygląda nieco atrakcyjniej, jednak nie posiada tak wielu opcji konfiguracji. Głównym oknem jest zakładka odpowiedzialna za dostosowanie działania systemu TXH TruStudio Pro, czyli takich efektów jak Surround (efekt echa, przestrzeni), znanego wszystkim Crystalizera oraz "Bass", który polepsza doznania związane z niskimi częstotliwościami.

Mamy również opcję Smart Volume, która dba o odpowiednią głośność w zależności od pory dnia oraz Dialog Plus, która uwydatnia głosy w filmach, aby zwiększyć klarowność dialogów.

Zakładka Crystal Voice pozwala na konfigurację pracy mikrofonu - jego głośność, wzmocnienie, czy usuwanie efektu echa akustycznego.

Funkcja Scout Mode przyda się głównie fanom poczciwego CS'a, gdzie gra na słuch ma duże znaczenie.

W następnej zakładce znajdziemy opcje odpowiedzialne za konfigurację głośników/słuchawek, w tym sterowanie niskimi tonami (przekierowanie basu na subwoofer).

W zakładce kino aktywujemy przesyłanie dźwięku w standardzie Dolby Digital Live poprzez cyfrowe wyjście S/PDIF.

W mikserze wybieramy poziom głośności na poszczególnych wyjściach i wejściach oraz balans głośników.

W zakładce korektor znajdziemy 10-pozycyjny korektor widma, który możemy dowolnie modyfikować lub wybrać jeden z wielu predefiniowanych ustawień.

W funkcjach zaawansowanych trochę za pusto... jedynie opcja to włączenie odtwarzania zmiksowanego stereo do wyjścia cyfrowego.

Ciekawą opcją są profile, gdzie możemy wybrać jeden z kilku przygotowanych przez producenta trybów, które różnią się ustawieniami equalizera oraz systemu THX TruStudio.

W prawym górnym rogu okna znajduje się przycisk rozwijający menu nieco bardziej zaawansowanych opcji.

Creative zadbał również o aktualność dostarczanego przez niego oprogramowania dzięki wbudowaniu systemu automatycznych aktualizacji.

Nawigacja

Pierwsza Następna  
  Następna Ostatnia
  • Enermax
  • XFX
  • BenQ
  • Asus
  • Intel Corporation
  • Chieftec
  • Zotac
  • Cooler Master
  • Gigabyte
  • Aquatuning.pl
  • Cenowarka.pl
  • Seagate