Overclock.pl » Testy i recenzje » Co mi w komputerze gra, czyli SB Recon3D vs. Xonar DX

Testy odsłuchowe - muzyka2012-02-29 22:11:00 |  Michał Lytek (Michael)

Muzyka to zdecydowanie najtrudniejsze kryterium oceny kart dźwiękowych. Jest to bardzo subiektywna ocena recenzenta i w dużym stopniu zależy od jego gustu muzycznego.

Większość wykorzystanych przez nas plików audio była w formacie flac lub DTS-wav, jedynie kilka utworów to MP3 320kbps. W naszych kawałkach dominowały głównie brzmienia rockowe, metalowe, jak i również bardziej nowoczesne gatunki - dance, dubstep czy house. Jako odtwarzacz posłużył nam najnowszy foobar2000.

Asus Xonar DX

Generalnie Xonar bardzo dobrze sobie radzi z odtwarzaniem muzyki, również wielokanałowej na słuchawkach (DTS + Dolby Headphone), jednak nic nie jest doskonałe - również produkt Asus'a ma pewne niedociągnięcia lub niedogodności.

Przede wszystkim dźwięk generowany przez kartę cechuje się bardzo dobrą dynamiką i zrównoważeniem wszystkich partii pasma. Wszystko jest na swoim miejscu, nie wybija się przed innych, jedynie wokal często zostaje trochę w tyle, jest lekko wycofany. Bęben perkusji schodzi bardzo nisko, również czuć jego moc, poboczne efekty tła, jak dzwonki czy trójkąt, również można bez problemu wychwycić. Poszczególne instrumenty nie zlewają się w jedno tworząc tzw. papkę jak na układzie zintegrowanym na płycie głównej - separacja jest bardzo dobra, nie ma problemu z odtworzeniem dźwięku z przeplatającymi się, zróżnicowanymi częstotliwościami. W dalszym ciągu mamy bardzo dużą dynamikę brzmienia, co można zaobserwować chociażby przy partiach na instrumentach strunowych szarpanych, gdzie ma się wrażenie jakby rzeczywiście ktoś przed nami pociągał za poszczególne struny, a nie tylko "przymglone" odgłosy gitary. Wysokie tony również są bardzo klarowne, nie ma tutaj mowy o jakichś nieczystych tonach czy tzw. efekcie kurtyny, kiedy dźwięk nie jest tak czysty i bezpośredni jak być powinien - tak jakby źródło i nas dzieliła właśnie kurtyna.

Osobny akapit należy się muzyce w systemie DTS. Do testów wykorzystaliśmy dwa albumy Metallici - studyjny "Black Album" (1991) oraz koncertową płytę "S&M" (1999).

Dzięki systemowi Dolby Headphone możemy poczuć się jak na koncercie zakładając jedynie słuchawki. Wrażenia słuchowe są fantastyczne! Możemy poczuć się jakbyśmy stali pośrodku wielotysięcznego tłumu, który wznosi okrzyki na cześć zespołu. Słychać oklaski publiki znajdującej się za naszymi plecami, oraz zespół (gitary, wokal, itd.) stojącego przed nami na scenie - zupełnie jak na koncercie, gdy stoimy w pierwszych rzędach.

Studyjny album pozwala nam zaś znaleźć się na scenie pomiędzy gitarzystami czy wokalistą. Dźwięki dochodzą z różnych kierunków i odległości, można łatwo określić gdzie stoi basista, a gdzie znajduje się perkusja. Mimo zastosowania efektu przestrzennego muzyka nie traci swej barwy - bęben dalej jest głęboki i dynamiczny, czuć wyraźne szarpanie strun, talerze brzmią czysto i są dobrze słyszalne, nieprzytłumione czy zagłuszone przez inne instrumenty, a wokal "nie chowa się po kątach".

Muzyka w formacie DTS daje zupełnie odmienne wrażenia słuchowe niż zwykła muzyka stereo. Przy konwersji z 5.1 na 2.0 źródła poszczególnych dźwięków przestają być łatwo lokalizowane przez słuchacza - wydaje się, że brzmienia dochodzą zewsząd, zaś przy DTS i Dolby Headphone instrumenty są odseparowane i można precyzyjnie określić ich położenie.

Creative Sound Blaster Recon3D Fatal1ty

Od karty dźwiękowej reklamowanej jako produkt dla graczy nikt nie wymaga czegoś nadzwyczajnego w kwestii odtwarzania muzyki. Okazuje sie, że właśnie w tym aspekcie produkt wypadł na tyle dobrze, że udało mu się nawiązać walkę z Xonar'em DX.

Największa różnica w porównaniu do produktu Asus'a to nieco mniej głębokie i "mięsiste" niskie tony - w dalszym ciągu brakuje najniższych partii. Środek jest nieco wysunięty, przez co wokal znajduje się nieco na przedzie, co niektórym może się spodobać. Wysokie tony są podobnie wyraźne jak u Xonar'a, nie gubią się pośród innych partii pasma, jednak nie mają tak krystalicznie czystego brzmienia, są lekko przytłumione. Do separacji instrumentów nie można mieć większych zastrzeżeń - nie nachodzą za bardzo na siebie ani na wokal, ale też nie są zupełnie odizolowane od siebie, co czasami powoduje lekkie zlewanie się zwłaszcza przy nieco bardziej elektronicznych gatunkach muzyki jak house czy dance.

Crystalizer daje efekty podobne do equalizera - podbija niektóre partie pasma, tak by dźwięk mógł się bardziej podobać... jednak podobnie jak technologia "Bass", jest tylko podbiciem pasma, a nie jakąś wspaniałą funkcją wydobywającą ukryte brzmienie ze skompresowanych stratnie plików mp3. Wysokie tony przez to zaczynają mieć nieco bardziej metaliczne zabarwienie z tendencją do sybilacji. Niskie tony dalej nie są tak dynamiczne i głębokie, tylko po prostu jest ich więcej, co czasami powoduje ich dominację nad innymi partiami pasma i tzw. efekt dudnienia.

Muzyka przestrzenna w formacie DTS 5.1 po przekonwertowaniu na stereo daje namiastkę tego, co oferuje Xonar z systemem Dolby Headphone. Co prawda mamy wrażenie przestrzeni wokół nas, jednak brak precyzji w określaniu kierunku źródła dźwięku powoduje pewien niedosyt, zwłaszcza dla tych, którzy mieli okazję skorzystać z możliwości jakie daje produkt Asus w tym zakresie.

Nawigacja

Pierwsza Następna  
  Następna Ostatnia
  • Cooler Master
  • Asus
  • Seagate
  • BenQ
  • XFX
  • Enermax
  • Gigabyte
  • Zotac
  • Aquatuning.pl
  • Intel Corporation
  • Cenowarka.pl
  • Chieftec